Taqwa
Ibn Juzayy sagde i sit leksikon over begreber:
Taqwa er et verbalsubstantiv, der kommer fra
'al-wiqayah' (at bevare / at bevogte) og bogstavet 't' er
i stedet for 'w'. Dets betydning er frygt, at klynge sig
til lydighed overfor Allah og forlade ulydighed over for
Ham.
Det er summen af alt godt.
["For al-muttaqina (de der har taqwa)" der er [baseret
På den ottende verbale form] 'mufta'ilina' fra
at-taqwa.
Ordet 'muttaqina' stammer fra 'waqaa' - han holdt ,
bevarede, forsvarede. Det er fra den ottende verbale
form, der giver 'ittaqaa', og det 't' der er lagt
På verbet, kan introducere et element af et selv af
den type, der i grammatik kaldes refleksiv, således
at betydningen kan være - han holdt sig selv, han
bevarede sig selv, han forsvarede sig selv - og
'muttaqin' betyder, en der holdt sig selv, bevarede sig
selv, forsvarede sig selv. 'Muttaqin' er
flertalsformen.
Mænd med viden har givet adskillige forklaringer
På meningen af ordet 'taqwa'. Det har grader, men
kernen af taqwa består i alle de handlinger, der
indgår i, at holde sig væk fra det der er
forbudt, misbilliget eller blot værdiløst,
og i at gøre alle de handlinger der er
obligatoriske, anbefalede eller prisværdige.]
Ibn Juzayy fortsætter:
Vi vil diskutere taqwa i tre dele:
Første del:
Fortrinene ved taqwa er 15, og er hentet fra
Koranen:
- Vejledning pga. Hans ord "vejledning for
al-muttaqin".
- Hjælp pga Hans ord "Sandelig, Allah er med de
folk, der har taqwa".
- Tæt venskab pga Hans ord "Allah er den
nære ven af al-muttaqin".
- Kærlighed pga Hans ord "Sandelig, Allah
elsker al-muttaqin".
- Dække over forkerte handlinger pga Hans ord
"Hvis i har taqwa for Allah, vil Han give jer en
forskelsbehandling, og Han vil dække over jeres
forkerte handlinger.
- En vej ud af ulykkelighed og forsyninger fra et
sted, hvor man ikke forventer det pga Hans ord" Hvem
der har Taqwa for Allah, Han vil give ham en vej ud og
forsyne ham fra, hvor han ikke forventer".
- Lettelse af ens forehavender pga Hans ord "Hvem der
har taqwa for Allah, Han vil give lettelse for ham i
hans forehavender"
- Fuldstændigt dække over forkerte
handliger og forøgelse af belønning pga
Hans ord "Hvem der har taqwa for Allah, Han vil
dække over hans forkerte handlinger og
forøge for ham en belønning"
- Accept af handlinger pga Hans ord "Allah accepterer
kun fra al-muttaqeen"
- Succes pga Hans ord "Og hav taqwa for Allah for at
i måske vil få succes".
- Gode nyheder pga Hans ord "For dem er der gode
nyheder i denne verden og i den senere".
- Adgang til Haven pga Hans ord "Sandelig, for
al-muttaqeen er der med deres Herre Haver af
lyksagelighed"
- Frelse fra Ilden pga Hans ord "Da vil vi redde de,
der havde taqwa".
Anden del:
Der er ti ting, der vækker taqwa:
- Frygt for straf i det næste liv
- Frygt for straf i dette liv
- Håb om en belønning i denne
verden
- Håb om en belønning i den næste
verden
- Frygt for Afregningen
- Generthed og undselighed i Allahs åsyn, og
det er stadet af frygtsom årvågenhed
'muraqabat'
- Vise taknemmelighed for Hans velsignelser ved at
adlyde Ham
- Viden pga hans ord "De af hans slaver frygter kun
Allah, de der har viden"
- Lovprise, ophøje og ære Hans
majestæt og det er ærefrygtens stade
'haybat'
- Oprigtig kærlighed På grund af disse
ord:
"Du adlyder ikke Gud selvom du viser, at du
elsker Ham,
Dette er, ved mit liv, en analogi der forbavser.
Hvis din kærlighed var oprigtig ville du have
adlydt Ham,
Sandelig, den der elsker, er mod den han elsker
lydig."
Og til Allah tilskrives det gode, fra den der
sagde:
"Hun sagde, og hun havde spurgt til sin
elskers tilstand,
"For Allahs skyld, beskriv ham, fuldstændigt og
overdriv ej!"
Så jeg sagde: "Hvis han havde frygtet at dø
af tørst,
og du havde sagt: "Stop, nærm dig ikke vandet!"
så ville han ikke have nærmet
sig"".
Tredje del:
Der er fem grader af taqwa:
- At slaven skal beskytte sig selv mod kufr (at
dække over sandheden) og det er stadet af
islam.
- At man skal beskytte sig selv mod ulydighed og
ting, der er forbudte, og det er stadet af at vende sig
væk fra, dvs at angre -'tawbah'
- At man skal beskytte sig selv mod tvivlsomme ting,
og det er stadet af forsigtighed og omhyggelighed
'wara'a'.
- At man skal beskytte sig selv, også mod de
ting der er tilladte, og det er stadet af at klare sig
uden 'zuhd'.
- At man skal beskytte sig selv mod
tilstedeværelsen af andet end Allah i sit hjerte,
og det er tilstedeværelsen af direkte bevidnelse
'mushahadat.
8 January, 2005 8:50